ENGLISH DEUTSCH
Ma 2017. augusztus 20. vasárnap, István napja van. - Holnap Sámuel napja lesz. Az időjárás most: 17 °Cszitálás, gyenge esőszitálás, gyenge eső

ESEMÉNYNAPTÁR

Ke Sz Cs Sz Va
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Mai mozi műsor

13:45 Patkós Irma terem
A mogyoró-meló 2.

Jegyfoglalás »

 
14:00 Huszárik Zoltán terem
Egy kupac kufli

Jegyfoglalás »

 
15:45 Patkós Irma terem
A mogyoró-meló 2.

Jegyfoglalás »

 
16:00 Huszárik Zoltán terem
Egy kupac kufli

Jegyfoglalás »

 
17:30 Huszárik Zoltán terem
K.O.

Jegyfoglalás »

 
17:45 Patkós Irma terem
Az Emoji-film

Jegyfoglalás »

 
19:45 Huszárik Zoltán terem
RAID - A törvény nevében

Jegyfoglalás »

 
20:00 Patkós Irma terem
Pappa pia

Jegyfoglalás »

 
További előadások »

www.cegledkartya.hu

www.cegledkartya.hu

www.cegledfurdo.hu

www.cegleditermal.hu

www.varvag.hu

www.varvag.hu

www.cvf.hu

www.cvf.hu

www.ctv.hu

www.ctv.hu

cegledisportcentrum.hu

www.cegledisportcentrum.hu

www.okoviz.hu

www.okoviz.hu

Hír, program, komment

JAWA "mocik" gyűjteménye Cegléden

2017.08.10. 11:16 Rovat: Közélet
Fotó: veteranszalon.hu

(Európa egyik legjelentősebb Jawa motorgyűjteménye) - Cegléd turisztikai nevezetességei közé méltán bekerülhet ez a gyűjtemény, amely Cegléden, a Pesti út 76 szám alatti új helyen látogatható. A gyűjtemény Kővári Pál tulajdona, a gyűjtemény szaktanácsadója Dr. Leitner József.

Sok érdekességet elmesélt Dr. Leitner József erről a motor típusról. A gyűjteményben a motorok gyártási éve 1929-2007-ig terjed, 60 motor, többségében Jawa, de akad köztük BMW is. A világon egyedülálló, csak itt látható típusa az 500-as Wanderer (ebből alakult ki a Jawa típus), az 500-as Runa Pál, valamint a 650-es Jawa motor, amely az legutolsó darab volt, amely kigurult a gyárból.

 

Egyre nagyobb divatja van a motorozásnak, sokak szerint a motorozás teljes kikapcsolódást és semmihez sem fogható szabadságérzést képes nyújtani . Nem kevesebb azoknak a száma, akik a veterán motorok után érdeklődnek, adnak, vesznek, cserélnek, felújítanak.

 

De kanyarodjunk vissza a Jawa motorokhoz. Honnan a név? A névadó, Frantisek Janeček, Klaster nad Dedinou-ban, Kelet-Csehország egyik legkisebb falujában az akkori Csehszlovákiában született 1878-ban. Tanulmányait a Berlini Egyetemen folytatta, majd visszatért Prágába, ahol Kolbennek kezdett dolgozni a Vysocanyban (az egyik legnagyobb társaság Csehországban). 23 éves volt, mikor megbízták egy Hollandiában induló új gyár vezetésével. 31 éves korában önállóan kezdett dolgozni és megnyitotta a saját szerelő műhelyét Prágában. Az I. világháborúban eltöltött rövid frontszolgálat után visszatért a tervezőasztal mögé és hamarosan hatvan szabadalmat jegyzett be.

 

Az akkor legismertebb találmány a Janecek kézigránát volt. Amikor 1929-ben a hadiipari termelés leáldozóban volt, Janeček rögtön elhatározta, hogy motorkerékpárokat fog készíteni. Nem volt idő saját erőforrás kifejlesztésére, így Janeček az ausztriai Puch gyár kéthengeres, kétütemű motorja, a berlini Schliha kétütemű motorja és az új Wanderer 500 cm3-es motorja között válogatott. Végül Janeček a Wanderert választotta. Mivel a német motorgyártás összeomlott, a Wanderer a gyártás leállítása mellett döntött. Ennek oka az volt, hogy nem tartották kifizetődőnek a BMW-vel való közvetlen versengést. A JAWA név a Janeček és Wanderer nevek első két betűiből állt össze. Janeček, annak ellenére, hogy első felesége német volt (vagy talán épp azért) nem szimpatizált a német megszállással. A fejlesztőmérnökével 1936-ban kifejlesztett tank elhárító prototípusát a németek elől a brit nagykövetségre menekítette. Onnan később Londonba csempészték, majd a háború kitörése után a brit csapatok be is vetették. Emellett Janečeknek a mindent elkobzó németek elől sikerült további 8500 motorkerékpárt, 706 kocsit és 200 tonna egyéb terméket is elrejtenie.

 

A II. világháború alatt a gyárnak a hadiipari igényeket kellett kielégítenie, de ezt a gyár alapítója már nem érte meg, mivel 1941-ben, 63 évesen tüdőrákban elhunyt. Vele meghalt az első Csehszlovák Köztársaság egyik legzseniálisabb gyár igazgatója, aki felismerte az olcsó, de jó minőségű tömegesen gyártott termékek iránti növekvő igényt. A háború végeztével azonban a Jawa nem sokáig élvezhette a szabadságot, hiszen 1946-ban államosították a gyárat, Janeček örökösei is később elhagyták Csehországot. A Jawa motor gyártása azonban ezt követően sem állt le, sőt az igazi siker története talán éppen ekkor kezdődött el. A szocialista blokkon belül minőségében a legjobb "mocikat" a Janeček örökség továbbvivői készítették, így a márka hamar népszerűvé vált. 1990-ig - elérve az évi 100 ezer (!) darabos termelést - összesen mintegy 3,5 millió Jawa motort adtak el a világ 50 országában.

 

A világ számos pontján foglalkoznak gyűjtők az egykori Jawa motorcsodák állagának megőrzésével, kiállításával. Csehországban is több helyen megtekinthetünk komoly Jawa motor gyűjteményeket vagy egész múzeumot (pl. Česky Krumlov, Netvořice, Konopiště). A Konopiště-i Motorkerékpár Múzeum egyben hivatalos Jawa márkamúzeumnak is tekinthető. Az itteni kiállítás célja a Jawa járműgyártás reprezentatív bemutatása.

 

Történetileg a Jawa motorok aktív és sikeres hétköznapi és versenygépek voltak. A Jawa fenn van jelenleg is a track racing világbajnokságon, a hatvanas évek közepén nyújtotta a legtekintélyesebb teljesítményt.

 

Akinek felkeltette az érdeklődését, és megtekintette a gyűjteményt, több másik motor gyűjteményre is felhívnánk a figyelmet. Országunk nem nagy, egy napi motoros túrával megtekinthetőek a további a sok-sok kincset rejtő motor gyűjtemények. A kínálatban megtalálni az egyes típusokra szakosodott helyeket, mint például a Pannóniák gyűjtőit, s van, ahol a százéves autókkal együtt mutatkoznak a patinás kétkerekűek, de akad kizárólag olasz motorokkal foglalkozó restaurátor is, aki saját családi házát "áldozta fel", hogy hódolhasson ennek a csodálatos szenvedélynek. Bodrogkeresztúron a Magyar Motorok Múzeuma, Gyomaendrődön a Motormúzeum, Pannónia Park Recsken, Veterán autók és motorok Tatabányán, Olasz (főként hazai gyártású kétkerekűek), Talján motorok múzeuma, Attala, Maróti Motor Múzeum Budapesten, ahol egészen a harmincas évekig repülhetünk vissza az időben a kiállított vasak segítségével.

 

A régi jármű gyűjteményekhez különleges rendezvények is kötődnek, amire volt is már példa Cegléden is. 2013-ban rendezték meg a "Furfangos Járművek Fesztivál"-ját, amelyen számos különleges, egyedileg épített, vagy éppen veterán járművek versenyeztek a különböző kategóriákban, többek között Dr Leitner József Jawa motorjai is.

Veterán Járműszalon
Cegléd, Pesti út 76.
Telefon:+36 30 568 0015
Nyitva tartás: előzetes bejelentkezés alapján

Értékelés: 5/2
Még nincsenek hozzászólások




Új hozzászólás:

Kérjük jelentkezzen be, vagy regisztráljon a hozzászóláshoz!
KÖZÉRDEKŰ ADATOK

ITT SZÁMÍTHAT MA
SEBESSÉGMÉRÉSRE

Traffipax

Házhoz menő szelektív
HULLADÉKGYŰJTÉS
SZÁLLÍTÁSI NAPTÁR

SZÁLLÍTÁSI NAPTÁR

CEGLÉD AZ ÉN VÁROSOM

FOTÓPÁLYÁZAT

Kattints
ide
és
SZAVAZZ!

KÖRNYEZETSZÉPÍTÉS

CEGLÉD VÁROS
2017. ÉVI
KÖRNYEZETSZÉPÍTÉSI
ÉS
KÖRNYEZETVÉDELMI
PROGRAMJA

Képtárak

Képtárak

Panoráma képek

  • PANORÁMAKÉPEK

Turistatérkép

Túristatérkép

Térségi Adattár

www.kossuthtoborzo.hu

www.kossuthtoborzo.hu

www.laskafesztival.hu

www.laskafesztival.hu

Pest Megyei Békéltető testület

Pest Megyei Békéltető testület

Projektek

www.cegledkozvilagitas.hu
Bölcsőde bővítés 2014
www.varkonyikompetencia.cegled.hu
www.cegledcsatorna3.hu
www.csatorna.cegled.hu
A lap 0.036 másodperc alatt készült el. | Copyright 2017 Ceglédinfo, design by © Ceglédinfo | ÍRJON NEKÜNK! | IMPRESSZUM
A látogatók száma 2015.05.04-től: 4971782 | Ebben a hónapban: 117312 | Ma: 2420 | jelenleg: 4 | Statisztika