ENGLISH DEUTSCH
Ma 2017. július 28. péntek, Szabolcs napja van. - Holnap Márta napja lesz. Az időjárás most: 14 °Cközepesen felhősközepesen felhős

ESEMÉNYNAPTÁR

Ke Sz Cs Sz Va
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Mai mozi műsor

15:45 Patkós Irma terem
Dzsungel-mentőakció

Jegyfoglalás »

 
16:00 Huszárik Zoltán terem
A művészet templomai: Forradalom

Jegyfoglalás »

 
17:30 Huszárik Zoltán terem
Szerelmes SMS

Jegyfoglalás »

 
17:45 Patkós Irma terem
Baywatch

Jegyfoglalás »

 
19:45 Huszárik Zoltán terem
Totál gáz

Jegyfoglalás »

 
20:00 Patkós Irma terem
Atomszőke

Jegyfoglalás »

 
További előadások »

www.cegledkartya.hu

www.cegledkartya.hu

www.cegledfurdo.hu

www.cegleditermal.hu

www.varvag.hu

www.varvag.hu

www.cvf.hu

www.cvf.hu

www.ctv.hu

www.ctv.hu

cegledisportcentrum.hu

www.cegledisportcentrum.hu

www.okoviz.hu

www.okoviz.hu

Hír, program, komment

Negyven év Ceglédtől Ceglédig

2017.07.04. 10:25 Rovat: Közélet
Negyven év Ceglédtől Ceglédig

Tíz óra tízkor vidám, szakaszos kürtöléssel robogott be Budapestről a vonat Cegléden a külső egyes vágányra, május 22-én. Velem együtt sokan az ablaknál teremtünk a Szegedi IC kocsijaiban, hogy megtudjuk, kinek szólt a trilla. A hangosbemondó közléséből csak annyit tudtam megjegyezni, hogy szeretettel köszöntik a 40 évi szolgálat után végleg hazaérkező Fű Attila mozdonyvezetőt, akit szerető kollégáinak csoportja várt a ragyogóra vikszolt kék-ezüst nyilat formázó villanymozdony orra mellett. Vele beszélgettünk az élete egyik jeles napja alkalmából.

- Monoron születtem 1958-ban, régóta Abonyban lakom, ám a vasutas pályám Cegléden kezdődött és ott is fejeződött be. Az apai nagyapám volt egyedüli MÁV alkalmazott az egész famíliában, aki pályamester fenntartólakatosként pályakocsival, magyarul hajtánnyal, de annak motoros változatával járta a Bakonyban a vasból készült utat. Mégsem ő, hanem az egyik szomszédunk, a későbbi első főnököm csábított erre a hivatásra. Olyannyira meggyőzött a szabad, és síneken száguldó mesterség szépségéről, hogy a budapesti Puskás Tivadar Híradástechnikai Szakközépiskolában tett érettségim után, éppen negyven esztendeje mozdonyvezető tanulónak jelentkeztem a Ceglédi Vontatási Főnökségen. Akkor még jártak a gőzösök a városból Törtelre és Hantházára is - kezdte az életútja történetét a masiniszta.

- Mindvégig Cegléden szolgált?
Negyven év Ceglédtől Ceglédig
- Kisebb - nagyobb kitérőkkel igen. A kötelező orvosi vizsgálatok után Budapestre a Nyugati pályaudvaron lévő műhelyszínbe kerültem műhelygyakorlatra. Ahol a keréktől az áramszedőig áttanulmányoztuk a mozdony valamennyi alkatrészét, majd hét hónap elteltével, második lépcsőként a vonatkísérő tanfolyam következett. A munkakör lényege a vonatot kísérve a fuvarokmányok kezelése volt, amit egy kis zsákocskában tartottunk, ezért "zacskósnak" is hívtak bennünket. Nekem kellett a dögnehéz zárjelző lámpát is cipelni, fel-le szerelve a szerelvény végére, amire az akkumulátort is fel kellett tenni, ami messzire látszó vörös fénnyel világított az éjszakában. Egy év alatt így bejárva az országot megtanultam a szakma savát-borsát az öreg mesterektől. Akkor még előfordult, hogy egyvégtében 16 órát dolgoztunk. Ezt követően Kelenföldön a Mechwart Szakközépiskolában villamos mozdonyvezető képesítést szereztem. Cegléden kezdtem a mozdonyvezetést vegyesen személy- és tehervonaton. A fő profil az elővárosi forgalom kiszolgálása volt. Ifjúi nyugtalanságom és érdeklődésem néhány évig a vasutas pálya más területeire is elcsábított. Voltam többek között forgalmi szolgálattevő és mozdonyfelvigyázó is. De 1991-ben ismét a vezérállásban foglaltam helyet, amit bő negyed századig el sem hagytam, s közben "jogosítványt" szereztem a dízelmozdonyra is.

- Akadtak nehéz helyzetek?

- Volt abból is szép számmal. Hála Istennek velem nem fordult elő olyan ütközés, hogy vonat-vonattal csattanjon. Közúti járművel egyszer karamboloztam, pont a lakóhelyemen Abonyban a Törteli úti sorompónál futott pirosban a sínekre egy kamion, még jó, hogy emberéletben nem esett kár. Azonban sajnos több öngyilkos is a vonatom elé vetette magát a hosszú évek alatt. Legutóbb januárban, Zuglóban történt egy ilyen eset.


- Nagyon megviselték a halálos balesetek?

- Természetesen nehéz az ilyen esteket lelkileg feldolgozni. De én mindig a szabályok messzemenő betartásával dolgoztam, a hiba árnyéka sem vetődött rám. A munkának persze ezek után is mennie kell, bár az elhunytakat mindig nagyon sajnáltam. Azonban, ha ezeket az eseteket az ember magára venné, akkor bele is örülne.

- Vidámabb dolgok is történetek ugye?

- Sok kedves közös programunk volt a kollégákkal, de az utasokkal is. Egyszer például, amikor még a Nyugatiban a peronon álltak a büfék, egy hölgy elébem toppant a sorba, mondván, hogy gyorsan szolgálják ki, mert elmegy a vonata Ceglédre. A kávémat iszogatva rámosolyogtam, s közöltem, hogy amíg én itt vagyok, addig a vonat vár. Rám csodálkozott: Ki maga fiatalember? De már a kiszolgáló is nevetett, s kiböktem kuncogva, hogy én vagyok a mozdonyvezető.

- Milyen elismeréseket kapott a négy évtized becsületes munkájáért?

- A mindenki számára megszokott jutalmakon kívül semmit. De bevallom, nekem csak az volt a fontos, hogy éjjel, nappal, ünnepen, vagy hóviharban az utasok mindig, időben célba érjenek a munkájukba, vagy a szeretteikhez. Nekem ez volt a legfontosabb. Én nagyon szerencsés vagyok. Egy keleti bölcs mondta: "Válassz olyan szakmát, ami a hobbid is, akkor soha többé nem kell dolgoznod!" S nekem a mesterségem az egyik legkedvesebb időtöltésem.

- Soha nem volt a családban gond a váltóműszakból?

- A feleségem Margit, amikor megismert tudta, hogy a MÁV és a mozdony az életem egyik fele. Így fogadott el ő és a gyerekeim is. Akik közül azonban egyik sem jött a MÁV kötelékébe. Péter fiam Szolnokon a Magyar Közútnál mérnök, Rita lányom Szegeden a második diplomájáért tanulja a közgazdaságtant, Ági pedig Budapesten dolgozik, ahol turizmus- és vendéglátás-szervezéssel foglalkozik.

- Mit kezd a hirtelen beköszöntött nagy szabadsággal?

- A Kék Túra útvonalát Írottkőtől Hollóházáig már bejártuk a kollégáimmal és barátaimmal, de húsvét után mindig felhúzzuk a hegyjáró bakancsot. Ez a sport változatlanul megmard, s a korábbiaknál is többet fogok kerékpározni, különösen a nagy szerelmem a Balaton mellett. A kirándulásokon mindig megállunk a templomoknál, ahol szívesen játszom az orgonán, mert a muzsikálás is a kedvenc időtöltéseim közé tartozik. Mostanság egyre többször főzök és megtanultam a hagyományos, vízből és lisztből készült kovásszal kenyeret sütni. A sor végére hagytam, hogy a nejemmel alig várjuk, hogy megszülessenek az unokák, s velük rengeteg időt szeretnénk majd eltölteni.


Kőhalmi Dezső

Értékelés: 5/1
Még nincsenek hozzászólások




Új hozzászólás:

Kérjük jelentkezzen be, vagy regisztráljon a hozzászóláshoz!
KÖZÉRDEKŰ ADATOK

ITT SZÁMÍTHAT MA
SEBESSÉGMÉRÉSRE

Traffipax

Házhoz menő szelektív
HULLADÉKGYŰJTÉS
SZÁLLÍTÁSI NAPTÁR

SZÁLLÍTÁSI NAPTÁR

CEGLÉD AZ ÉN VÁROSOM

FOTÓPÁLYÁZAT

Kattints
ide
és
SZAVAZZ!

KÖRNYEZETSZÉPÍTÉS

CEGLÉD VÁROS
2017. ÉVI
KÖRNYEZETSZÉPÍTÉSI
ÉS
KÖRNYEZETVÉDELMI
PROGRAMJA

Képtárak

Képtárak

Panoráma képek

  • PANORÁMAKÉPEK

Turistatérkép

Túristatérkép

Térségi Adattár

www.kossuthtoborzo.hu

www.kossuthtoborzo.hu

www.laskafesztival.hu

www.laskafesztival.hu

Pest Megyei Békéltető testület

Pest Megyei Békéltető testület

Projektek

www.cegledkozvilagitas.hu
Bölcsőde bővítés 2014
www.varkonyikompetencia.cegled.hu
www.cegledcsatorna3.hu
www.csatorna.cegled.hu
A lap 0.091 másodperc alatt készült el. | Copyright 2017 Ceglédinfo, design by © Ceglédinfo | ÍRJON NEKÜNK! | IMPRESSZUM
A látogatók száma 2015.05.04-től: 4826953 | Ebben a hónapban: 241682 | Ma: 1225 | jelenleg: 6 | Statisztika